1.2 milyar dolarlık yatırım Fas’a kaçtı: Eski CEO’dan çarpıcı Türkiye açıklaması

Stellantis’in Fas’a Yaptığı 1.2 Milyar Dolarlık Yatırım Türkiye’yi Üzdü

Türk otomotiv sektörü, Renault Türkiye’nin eski CEO’su Hakan Doğu’nun duyurusuyla bir kez daha hayal kırıklığına uğradı. Doğu, sosyal medya hesabından yapmış olduğu paylaşımla, otomotiv devi Stellantis’in 1.2 milyar dolarlık dev yatırımını Türkiye yerine Fas’a yapacağını belirtti. Bu açıklama sektörde büyük bir şok etkisi yarattı.

Stellantis grubunun (Fiat, Peugeot, Citroën, Opel gibi markaların çatı şirketi) Fas’a yapacağı bu büyük yatırım, Türkiye’nin ana rakibi haline gelen Fas’ın otomotiv üretimindeki yükselişini bir kez daha ortaya koydu. Doğu’nun paylaşımı, sadece kaçan bir yatırımı değil, aynı zamanda bu kararın altındaki sebepleri de gözler önüne serdi.

Stellantis’in Fas’taki Yatırım Planları

  • Kapasite Artışı: Fas’taki Kenitra tesisinin iki katına çıkarılması planlanarak yıllık üretimin 2030’a kadar 535.000 araca ulaşması hedefleniyor.
  • Yeni Modeller: Tesiste elektrikli, hibrit ve mikromobilite araçları üretilecek. Citroën Ami, Opel Rocks-e, Fiat Topolino ve yeni Fiat Panda gibi modeller burada hayata geçirilecek.
  • Teknoloji Üssü: Tesis bünyesinde yıllık 350.000 adet kapasiteli hibrit motor montajı ve potansiyel batarya üretimi de yer alacak.
  • Yan Sanayi Desteği: 2030’a kadar %75 yerel entegrasyonun hedeflenmesi, yıllık 6 milyar dolarlık yerel satın alma anlamına gelecek.

Türkiye Neden Yatırım Alamıyor?

Hakan Doğu, Türkiye’ye bu büyük yatırımın neden gelmediğini açık bir dille dile getirdi. Doğu’ya göre, bunun altında yatan iki temel sebep var:

  • Tofaş’ın Tercih Edilmemesi: Stellantis’in Türkiye’deki en büyük ortağı olan Tofaş’ın, bu çapta bir yatırım için yeterince düşünülmemesi dikkat çekicidir.
  • Kaybedilen Cazibe: Doğu, Türkiye’nin yatırım cazibesini yitirmesinin bu durumun ana nedeni olduğunu belirtti.

Türkiye İçin Tehlike Çanları Çalıyor

Hakan Doğu’nun önemli bir diğer uyarısı, Türk tedarik sanayisine yönelikti. Fas’ın sunduğu cazip fırsatlar ve yeni dev yatırımın ardından birçok Türk otomotiv tedarik şirketinin üretimlerini ve yatırımlarını Fas’a kaydırabileceğine dikkat çekti.

Stellantis’in aldığı bu karar, sadece kaçırılmış bir fırsat olmakla kalmıyor, aynı zamanda Türkiye’nin küresel otomotiv pazarındaki konumu ve yatırım ortamı hakkında endişe verici soru işaretlerine neden oluyor.

Related Posts

Dev marka merakla beklenen yeni telefon modelini çıkarmayı iptal etti

Çinli telefon markası Xioami merakla beklenen yeni telefon modelini çıkarmaktan vazgeçti.

Türkiye’deki şarj altyapısı hızla gelişiyor. Elektrikli araç şarj soket sayısı haziranda yüzde 2,4 arttı

Elektrikli araç şarj soket sayısı haziranda önceki aya göre yüzde 2,4 artarak 31 bin 433’e yükseldi. Elektrikli araç sayısı ise haziranda aylık bazda yüzde 8,4 artışla 268 bin 57’ye ulaştı.

Hava durumu değişiklikleri, migreni neden tetikliyor?

Hava durumu tahminleri migren hastaları için sadece günlük bir bilgi değil, aynı zamanda olası bir atağın habercisi olabilir. Uzmanlar, özellikle barometrik basınç ve sıcaklık dalgalanmalarının, migreni tetikleyen mekanizmaları nasıl devreye soktuğunu inceliyor.

Meta, Apple’ın yapay zekâ uzmanlarını birer birer kaptı

Yapay zekâ alanında rekabet tüm hızıyla sürerken, Meta rakiplerini geride bırakmak için kritik hamlelerini sürdürüyor. Bloomberg’in haberine göre, Apple’ın önemli mühendislerinden Mark Lee ve Tom Gunter, Meta’nın Superintelligence Labs birimine …

Samsung Galaxy Z Fold 7 daha hafif ve büyük ekranla birlikte geliyor

Samsung’un katlanabilir telefon modelleri arasında en ince tasarıma sahip olan Galaxy Fold 7, daha hafif ve 8 inçlik büyük ekranla birlikte geliyor. İşte detaylar…

Grok’un hakaret ve küfür içerikli paylaşımları tüm dünyada eleştiri konusu oldu

ABD’li iş insanı Elon Musk’ın sahibi olduğu xAI tarafından geliştirilen sohbet robotu Grok’un kullanıcılara hakaret içerikli yanıtlar vermesi tüm dünyada yankılanmaya devam ediyor. xAI tarafından geliştirilen sohbet robotu Grok, yeni geliştirilen algoritması sonrasında kullanıcıların sorularına dini, kültürel ve siyasi bağlamda ağır hakaret içeren yanıtlarla karşılık verdi. Grok’tan önce Microsoft tarafından geliştirilen Tay ve Meta tarafından geliştirilen BlenderBot 3 de sosyal medya kullanıcılarına ırkçı ifadelerle yanıtlar vermişti.